Fotografie zelf doen of uitbesteden

Fotografie: zelf doen of uitbesteden?

Een bezoekje brengen aan de Facebook- of Instagrampagina van jouw bedrijf is zo gedaan. Mensen willen weten hoe het restaurant eruitziet, wat voor gerechten jullie serveren of wat voor artikelen jullie hebben. Een tijdlijn met goede foto’s kan onbewust heel veel met de mening en keuze van mensen doen. Fotografie kan je natuurlijk uitbesteden, maar met de techniek van tegenwoordig valt dit ook erg goed zelf te doen. Laat je inspireren en beslis zelf waar jouw prioriteit ligt!

Wat breng jij over met fotografie?

Een goede foto zegt meer dan duizend woorden. Een bekend spreekwoord, waar de meeste mensen het totaal mee eens zijn. Op het moment dat je op je sociale media een tekst schrijft van 100 woorden of je plaatst één goede foto, ik kan je verzekeren dat mensen je tekst overslaan, maar de foto liken.

Stel, dat je een hele goede actie hebt bedacht voor jouw product of dienst. Je schrijft er wat over, deelt dit op je kanalen, stopt geld in adverteren en je spreekt er met mensen over. Toch heb je weinig ‘likes’ en vallen je reacties ontzettend tegen. Je mist iets, maar wat?

Goede fotografie zorgt voor emotie, maakt jouw berichten persoonlijk en geeft hét perfecte beeld. Je straalt iets uit met jouw soort foto’s en stijl. Vaak maak je hier keuzes in. Heb je bijvoorbeeld een nieuw gerecht en wil je dit kenbaar maken? Met warme tinten, zoals bruin, een persoon in beeld, meerdere gerechten en verschillende attributen op tafel (fles water, kaarsje, wijntje), creëer je direct een verhaal en empathie in de foto. De mensen voelen zich welkom en kunnen zich al inleven hoe het is om daar te zitten en het gerecht te eten.

Je kan natuurlijk ook voor een strakke achtergrond kiezen, met weinig attributen, puur het attribuut, product of artikel. Gebruik één kleur als achtergrond, veel licht en een netjes afgewerkt bord. Mensen nemen je serieus en het idee van luxe en kwaliteit vergroot.

Verder roept het in beeld brengen van personeel weer een ander gevoel op. Je voelt je persoonlijk betrokken en je wordt betrokken tot de achtergrond van het bedrijf.

Dit zijn al een paar verschillen, waarmee een foto iets kan zeggen over jouw bedrijf, sfeer en kwaliteit van ervaring en producten. Je bepaalt zelf wat je over wil brengen. Maar wil je dit effect creëren, dan moet je fotografie goed zijn. Is het net te rommelig, zit er ergens een vlek of kreukel, is de kwaliteit van de foto minimaal en is het niet scherp genoeg: weg is de fantastische verwachting.

Doe-het-zelf kit

Tegenwoordig is het verschil wat betreft de kwaliteit van een spiegelreflexcamera en de camera op je smartphone steeds kleiner. Je hebt geen tientallen knopjes, waarmee je van alles in kan stellen. Gebruiksvriendelijker dan dit kan niet. Zo heeft het nog een aantal voordelen:

✓ Je kan het licht makkelijk aanpassen.

✓ Het is niet zo zwaar als een camera, dus half op de kop hangen voor de perfecte compositie kan makkelijk.

✓Voor de nabewerking heb je tientallen apps die ook nog eens gratis zijn. VSCO, Lightroom en Polarr zjjn bijvoorbeeld gratis apps, waarbij je je foto’s professioneel en gebruiksvriendelijk kan bewerken. Je bent geen kosten kwijt aan programma’s op je laptop, waarbij je eerst honderd YouTube-filmpjes moet kijken voordat je het snapt.

✓Je camera heb je altijd op zak, dus bij onverwachte momenten heb jij je camera zo te pakken.

✓Je kan horizontale foto’s maken voor de tijdlijn en verticaal voor de story’s. De formaten zijn meteen goed.

Naast de voordelen, zijn er tegenwoordig ook veel nieuwe dingen uitgevonden, waardoor je jouw foto’s nog professioneler kan maken.

  1. Ben je al bekend met extra lenzen voor je smartphone? Je hebt ze van groothoek (gebruik je bij ruimtes) tot macro (gebruik je bij close-up foto’s) lenzen. Je zet het erop als een soort wasknijper, et voilà, je kwaliteit schiet omhoog. Nu hoor ik je al denken: dat zal wel weer harstikke duur zijn. Zoals bij elk product heb je ze in verschillende prijzen. Neem eens een kijkje op Bol.com, daar zijn talloze lenzen tussen de 5 en 30 euro te vinden.
  2. Soms ontbreekt het je aan genoeg licht. Lampen in je restaurant feller zetten maakt het vaak niet mooier. Je krijgt hier sfeerloos Tl-licht van of je foto’s worden geler, door de warmte van je lampen. Hiervoor zijn er gigantisch veel keuzes in lampen, maar qua prijs schrik je je vaak rot. Tip: koop een simpele selfie-lamp en zet hem de andere kant op. Nu heb je toch nog extra licht en het is veel minder lelijk dan je flits op je smartphone.
  3. De meeste smartphones van het moment hebben nieuwe functies. Eén daarvan is de portret-functie. Hiermee kan je een persoon (let op: geen object!) scherpstellen en is de achtergrond waziger. Je foto lijkt al een stuk professioneler.

Ga voor je eigen passie

Toch is het lastig om echt in de buurt te komen van de foto’s van een professionele fotograaf. Je bent niet voor niks gaan doen wat jij leuk vindt en waar jij goed in bent. Op het moment dat jij uren kwijt bent aan het foto’s maken, bewerken en op sociale media zetten, had je ook tijd kunnen steken in jouw passie. Voordelen van het uitbesteden van de fotografie van jouw gerechten, producten en personeel:

  1. Een fotograaf heeft een professionele camera, met een enorm grote sensor. Met een lamp kan je veel oplossen, maar vooral in de avonduren zal de foto enorm veel ruis krijgen. Met een professionele camera is dit veel beter te voorkomen.
  2. Mooie scherptediepte creëren kan alleen met een bepaald diafragma. Dit effect kan je met jouw smartphone niet bereiken. Ook kan je met een professionele camera zoomen en moet je dit met je smartphone nooit doen. Dit zal altijd leiden tot kwaliteitsverlies.
  3. Zoals ik al eerder zei: het kost je ontzettend veel tijd, terwijl een fotograaf dit drie keer zo snel geregeld heeft. Zo kan jij je focussen op je corebusiness!
  4. Jij schiet misschien te kort in creativiteit, die een fotograaf wel heeft.
  5. Je ziet altijd het verschil tussen een professionele camera en smartphone. Professionele foto’s laten zien dat jij het als bedrijf goed voor elkaar hebt en je producten, ruimte of artikelen zien er automatisch beter uit.

Waarschijnlijk hebben de foto’s meer vertelt dan dit hele verhaal. Zo zie je maar weer dat een goede foto meer zegt dan duizend woorden. 😉

Denk jij nog steeds dat je met je mobiele telefoon dezelfde foto’s kan maken als met een camera? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden van fotografie bij Like Bamboo? Bekijk ons portfolio dan eens voor meer voorbeelden van hoe wij dit voor je uit handen kunnen nemen met professionele fotografie. Voor de mogelijkheden, bekijk dan onze abonnementen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *