Hoe gebruik ik hashtags? En welke hashtags zijn voor mijn bedrijf geschikt om te gebruiken? Vragen die in veel hoofden van ondernemers spoken en waar ik je de antwoorden op ga geven. Hashtags zijn namelijk super relevant voor met name jouw Instagram pagina, mits je de hashtags goed inzet! Gebruik deze tips en ga aan de gang met het gebruiken van relevante hashtags voor jouw bedrijf!
Wat zijn hashtags?
Laten we beginnen bij het begin. Wat zijn hashtags? Hashtags zijn als het ware ‘zoekwoorden’ met een #-teken ervoor. Deze woorden worden met het #-teken hyperlinks; ze worden klikbaar. Hashtags zijn niet meer weg te denken uit het hedendaagse gebruik van Social Media. Tegenwoordig worden hashtags door nagenoeg ieder bedrijf gebruikt om meer likes te scoren, beter vindbaar te zijn of om in te spelen op actualiteiten. ‘Maar waarom moet ik als kleine ondernemer hashtags gebruiken, is het voor mij wel relevant en hoe gebruik ik hashtags als kleine ondernemer?’ Luister en leer!
Waarom hashtags gebruiken?
Hashtags zijn door iedereen te gebruiken. Je gebruikt hashtags om je bericht een soort ‘label’ te geven en om aan te geven waar jouw bericht over gaat. Hashtags zijn te vergelijken met zoektermen die je op Google intypt. Je wil dus als bedrijf gevonden worden op de hashtags die voor jou relevant zijn en die jouw product of dienst beschrijven. Waarvoor kan je hashtags gebruiken? Om zelf vindbaar te zijn door klanten of juist om klanten te vinden. Als jouw doelgroep bepaalde hashtags gebruikt, kan jij daarop zoeken en potentiële klanten gaan volgen. Daarnaast kan je het inzetten om context of emotie toe te voegen aan je berichten.
Oké, we weten nu wat hashtags zijn en waarom we ze gebruiken, maar hoe gebruik ik hashtags voor mijn bedrijf?
Hoe gebruik ik hashtags?
- Zorg voor relevantie. Als jij #food gebruikt, maar er is nergens ‘food’ op je foto te zien, dan scant Instagram dat en zullen zij jouw post niet als relevant zien en dus minder snel of zelfs niet tonen.
- Witruimte: door een spatie tussen twee woorden te gebruiken, zorg je ervoor dat enkel het eerste woord klikbaar en dus een hashtag wordt. Zorg dat je woorden aan elkaar schrijft, zodat de gehele zoekterm klikbaar wordt. Gebruik dus niet #social media, maar #socialmedia.
- Gebruik unieke hashtags. Zorg altijd voor hashtags van jouw bedrijf, zoals #likebamboo en vermijd te populaire hashtags zoals #food. De competitie is hier simpelweg te hoog, waardoor je ondergesneeuwd wordt door concurrenten.
- Doseer. Gebruik niet tientallen hashtags, maar pak hashtags die jij super relevant vindt. Instagram ziet jouw bericht als spam als je teveel hashtags gebruikt. Beperk je tot maximaal 10 hashtags per bericht.
- Hoofdletters en speciale karakters. Hoofdletters worden niet onderscheden van kleine letters. Je kunt het wel gebruiken om de leesbaarheid te bevorderen. Speciale karakters worden (op _ na) niet opgenomen in hashtags en zijn dus niet klikbaar. #Pitch&Put? Dan wordt enkel #Pitch de hashtag.
Hashtags per kanaal verschillend?
Hashtags zet je per Social Media kanaal anders in. Je hashtag-gebruik dien je op Instagram anders in te zetten dan op Facebook. Het is daarom van groot belang om verschillend om te gaan met hashtags per kanaal Doe je dit niet en gebruik je op ieder kanaal dezelfde hashtags? Dan kan dit negatief zijn voor je relevantie en het ziet er met name storend uit voor de lezer. Hoe pak ik het dan wel aan? Geen stress, wij helpen je!
Contact met ons opnemen of hier eens over sparren? Neem hier contact met ons op of bel meteen onze Social Media specialist: +31 6 48 50 23 27.